ZagrebDox: Pobijedili filmovi “Nizvodno prema Kinshashi” i “Moj ujak Tudor”

Žiri međunarodne konkurencije - Rajko Grlić, Vesna Biljan Pušić i Ilya Povolotskiy, nagradio je kongoanski film "Nizvodno prema Kinshashi" za "snažno ispričanu i emocijama nabijenu priču...

  • Kultura
  • Objavljeno 21.06.2021
  • Piše: Ivona Amidžić

Film “Nizvodno prema Kinshashi” Dieuda Hamadija osvojio je Veliki pečat u međunarodnoj konkurenciji, a “Moj ujak Tudor” Olge Lucovnicove najbolji je u regionalnoj konkurenciji ovogodišnjega ZagrebDoxa, čiji je natjecateljski dio završio u subotu navečer dodjelom nagrada.

Žiri međunarodne konkurencije – Rajko Grlić, Vesna Biljan Pušić i Ilya Povolotskiy, nagradio je kongoanski film “Nizvodno prema Kinshashi” za “snažno ispričanu i emocijama nabijenu priču o nedužnim žrtvama rata u zaludnoj potrazi za komadićem pravde”.

Isti žiri dodijelio je i posebna priznanja argentinskom filmu “Usamljena stijena “Alejandra Telémaca Tarrafa za “majstorski miks stvarnosti i legende, mitologije i svakodnevnog života” te ruskom “Sjenke djetinjstva” Mihaila Gorobčuka za “izvrsno i vješto miješanje različitih filmskih vrsta te suptilnu upotrebu bogatog zvučnog dizajna koji običnu i svakodnevnu temu čini magično realističnom.”

Regionalni žiri – Đuro Gavran, Radu Ciorniciuc i Jasmin Basic, Veliki pečat dodijelio je filmu “Moj ujak Tudor” Olge Lucovnicove.

Obrazložili su da je, pokazujući kako kratka forma uz pomoć snažnih filmskih elemenata može progovoriti o nekima od najvećih problema našeg vremena, darovita i hrabra mlada filmska autorica iz Moldavije svijetu poslala snažnu poruku: seksualno zlostavljanje djece jedan je od najvećih društvenih problema našeg doba s kojim se moramo suočiti i koji moramo riješiti.

Posebna priznanja u regionalnoj konkurenciji dodijelili su talijanskom filmu “Punta Sacra” Francesce Mazzoleni za “čudesnu fotografiju i zvuk, temeljan način propitivanja ljudskog stanja i istinski snažnu umjetničku vrijednost”.

Mladi žiri – Lejla Dedić,  Mirjam Wiekenkamp  i Boris Jokić, dodijelili su Mali pečat za najbolji film autora do 35 godina, švicarskom filmu “Utakmica” Romana Hodela, za “visoku filmsku i umjetničku vrijednost, za pristup popularnoj temi i dubinsko uranjanje u zanimanje koje se često zanemaruje”.

Filmu, koji je intimni prikaz u jednom danu nogometnog suca trebalo je samo 17 minuta da postigne pogodak, kažu.

“Ovaj dinamičan prikaz spaja humor i suptilan društveni komentar o aspektu društva koji mnogi smatraju najvažnijim”, istaknuli su u obrazloženju.

Svoje su posebno priznanje dodijelili također talijanskom filmu “Punta Sacra” Francesce Mazzoleni za “filmsku kvalitetu, čudesnu uporabu zvuka i glazbe te prikaz veze između triju generacija žena, između rijeke i mora na rubovima Rima”, kao i švicarskom filmu “Buđenje na Marsu” Dee Gjinovci, za progovaranje o važnoj temi sindroma rezignacije i životnim tegobama azilanata diljem svijeta.

Međunarodnu nagradu kritike žiri FIPRESCI-ja, u kojemu su bili Ruggero Calich, Steffen Moestrup i Justine Smith svoju su nagradu dodijelili belgijsko-hrvatskoj koprodukciji “Žica”  Tihe K. Gudac.

“Intimnim pogledom na ljudske živote uz prelijepu, no kontroverznu granicu ovaj film bavi se složenim i izazovnim pitanjima o globalnoj izbjegličkoj krizi kroz lokalnu perspektivu”, ustvrdili su u obrazloženju.

Ukrajinskom filmu nagrada za promicanje ljudskih prava

Žiri Movies That Matter – Oliver Sertić, Mehrdad Oskouei i Franka Perković Gamulin, svoju su istoimenu nagradu za ostvarenje koje na najbolji način promiče ljudska prava, dodijelili ukrajinskom filmu “Zemlja je plava poput naranče” Irine Cilik.

Opisali su ga kao poetičan i istodobno višeslojan i dojmljiv dokumentarni film u kojem od jednostavne svakodnevice u srcu razornog rata autorica i obitelj uz pomoć čarobne moći kinematografije donose svjetlost i nadu.

“Završni sjaj na licima filmskog ekrana suprotstavlja snagu života i nadu u svijetlu budućnost ratnim razaranjima. Time se naglašava vrijednost perspektive dokumentarista – točnim prepoznavanjem i analizom teške i opasne situacije i pretvaranjem te situacije u film”, ocijenili su.

Posebno priznanje tog žirija dobio je film “Obiteljska rendgenska slika” iranske redateljice Firouzeh Khosrovani, “impresivan ep o dvije krajnosti iranskog društva, istodobno političkoj i osobnoj”.

“Priča o vjeri i sekularnosti, povjerenju i vjerovanju, pripadanju i identitetu, no iznad svega o ranjivosti odnosa. Vješto sastavljen dokumentarac dojmljivo kreativnog vizualnog jezika i maestralno montiranog arhiva tog doba. Priča o Iranu”, zapisali su u obrazloženju.

Još jedno posebno priznanje dodijelio je iranskom filmu “Kruh naš svagdašnji” Rahima Zabihija,  “bolnoj i  otrežnjujućoj socijalnoj drami s fantastičnim pristupom ljudima i mjestima”.

“Teret života prikazan kroz napaćene, ali ponosne likove koji obavljaju nemoguć posao u nemogućim političkim okolnostima kako bi opravdali svoju predodređenu ulogu hranitelja obitelji. Težina zrači iz svakog kadra, svaki pogled i kap znoja pokazuje nam svijet koji ne vidimo često, ako ga uopće i vidimo”, dodali su.

Teen Dox žiri, u kojemu su bili učenici Američke međunarodne škole u Zagrebu, dodijelili su Nagradu Teen Dox za najbolji film koji govori o problemima mladih švicarskom ostvarenju “Pustinjski psi” Samuela Morrisa.

Odabrali su ga jer prikazuje tijek veze fotografije i poruke. “Prelijepa fotografija marokanskog krajolika omogućuje protagonistima da nas nadahnu svojim pričama o strastima usprkos očekivanjima društva”, ustvrdili su.

Nagradu Mojoj generaciji za film “Prve 54 godine”, kao značajan doprinos borbi koja ni nama nije strana, borbi za pravednije društvo, društvo bez mržnje i rata, društvo ravnopravnijih ljudskih i nacionalnih odnosa, dobio je redatelj Avi Mograbi.

Nagradu tradicionalno dodjeljuje osnivač i direktor ZagrebDoxa Nenad Puhovski, filmu autora svoje generacije.

“Premda je povijest dokumentarnog filma puna autora-aktivista, rijetki su oni koji su aktivizam znali spojiti sa značajnim umjetničkim dosezima i, što je još važnije, estetskim istraživanjima. Avi Mograbi jedan je od tih, rijetkih autora”, rekao je, među ostalim, Puhovski.

Na ovogodišnjem, 17. ZagrebDoxu ukupno je 84 dokumentaraca prikazano u 12 programa, u Kinu SC, MM centru i Teatru &TD  te na Ljetnoj pozornici Tuškanac.

Za nagrade u međunarodnoj konkurenciji natjecalo se 18 filmova, u regionalnoj sekciji njih 20, među kojima je bilo čak jedanaest hrvatskih naslova.

U subotu završava natjecateljski dio fesivala, a u nedjelju će se objaviti Nagrada publike te u Kinu SC prikazati nagrađeni filmovi.

(Hina)

foto: unspkash

Tagovi: film, filmovi, nagrade, zagrebdox, žiri,

Više iz kategorije