Premijerom predstave “Kako je počeo rat na mom otoku” u režiji Dražena Ferenčine, zagrebačko Gradsko dramsko kazalište Gavella oživjelo je u srijedu na pozornici teatra u Frankopanskoj poznate likove iz istoimenog filma Vinka Brešana, koji su u interpretacijama glumaca Gavelle i HNK-a Šibenik oduševili publiku komadom koji je posveta i slavnom filmskom djelu i hommage u njemu ostvarenim glumačkim vrhuncima – piše Nacionalniportal.hr, prenoseći Hina-u.
Predstava je koprodukcija Gavelle i Hrvatskog narodnog kazališta u Šibeniku, čiji su glumci Jakov Bilić i Franka Klarić uloge Roka Papka i Lucije obnovili savršenom preciznošću duhovite, zabavne i perfekcionistički oblikovane glumačke izvedbe, podsjetivši na nezaboravne trenutke filma koji su postali dijelom kolektivne svijesti, čime su pokazali da kvalitetan teatar ne živi samo u glavnome gradu.
Priča je poznata: Blaž Gajski dolazi na udaljeni otok negdje u Dalmaciji, gdje se njegov sin Sven našao zatočen u vojarni JNA koju na početku ratnih sukoba u Hrvatskoj uporno odbija predati major JNA Aleksa Milosavljević. Nedaleko vojarne čitavo selo dan i noć održava zabavni program kojim nastoji svojeg donedavnog sumještanina Aleksu – koji tu živi već deset godina, te se tu i oženio – privoljeti da odustane od otpora i pusti vojnike. On kategorički odbija te čak prijeti i detoniranjem čitavog skladišta municije kojim bi uništio pola mjesta.
Iz HNK-a Šibenik u predstavi glumi i Šime Bubica, koji se pojavljuje u epizodnoj ulozi Svena Gajskog, čijeg oca Blaža glumi Gavellin Boris Svrtan, koji je u toj ulozi pronašao komične elemente, što se dobro uklopilo u donekle komičniji manirizam čitave produkcije.
Nezaboravan je lik iz filma pjesnik Dante (u predstavi Zoran Gogić), koji domoljubnom poezijom bombardira Aleksu ali i čitavo selo. Tu se događa i slavna scena u kojoj Aleksu žena Lucija zove da se vrati kući jer mu je ‘skuvala paštašutu’. Tu je i ljubavnica Spomenka čiji je filmski lik Senke Bulić vjerno ‘skinula’ Anica Kovačević, pa grupica seoskih mališana, Aleksin klub bodybuildera i, naravno, klapa.
U predstavi ih utjelovljuju Dora Arar, Ivano Beganović, Dag Vajdić (djeca), te šibenska Klapa “Adriaticum” i Šibenčani Denis Borna Bumbak (bodybuilder), Anđelo Babačić i Jere Svračak, koji glume narod, dajući predstavi dodatni lokalni kolorit, što je posebno razveselilo publiku u Šibeniku, gdje je predstava premijerno postavljena u svibnju ove godine.
Nakon što nikako ne uspijeva doprijeti do Alekse kako bi ga nagovorio da pusti njegova sina, Blaž prihvaća ideju seoskog kriznog štaba da se preruši u pukovnika JNA i tako pokuša prevariti tvrdoglavog majora da oslobodi selo od neprijateljske vojne prijetnje.
Kultni filmski lik Alekse glumac Janko Rakoš oblikovao je na granici komike i ludila, čime je oduševio zagrebačku premijernu publiku, koja ga je ispratila posebnim ovacijama i aplauzom. Ne manje upečatljive uloge ostvarili su i Gavellini glumci Nenad Cvetko, u kojemu je lik Murka Munite našao odlično kazališno utjelovljenje, kao i Ivan Grčić kao vojnik Albanac. Glume i Nikola Baće (vojnik Šćepanović), te Igor Kovač (Martin).
U kazališnoj adaptaciji, koju dramaturški potpisuje Željka Udovičić Pleština, dobivamo donekle komprimiraniju verziju filma u kojoj se nižu ključne scene i dijalozi bez ikakvih lirskih digresija i zastajkivanja. Scenografija Dragutina Broza pozornicu je razlomila na nekoliko razina i segmenata gdje se sve odvija unutar istog scenskog prostora s fokusom sad na jedan, sad na drugi epicentar događanja.
Ključna za atmosferu je glazba Mate Matišića, koja je također prepoznatljiva filmska, a da kazališna adaptacija nakon više od dvadeset godina od filma ne bude posve neaktualizirana, komad završava jednom manjom prilagodbom, kojom se predstava kritički osvrće na to gdje se Hrvatska nalazi danas, u suvremenosti koja možda ne izgleda kao ona kakvoj su se nadali stvarni protagonisti Domovinskog rata.
Foto: HINA /Zvonimir KUHTIĆ/ zk