Animafest Zagreb tradicionalno donosi najcjelovitiju sliku suvremene i klasične hrvatske animacije u globalnom kontekstu, a na ovogodišnjem, 31. izdanju, u međunarodnim natjecateljskim konkurencijama natječe se sedam hrvatskih filmova.
U Velikom natjecanju kratkometražnog filma dva su filma “Vidiš li ih ti?” Brune Razuma u produkciji Zagreb filma i “The Raft” Marka Meštrovića u produkciji Kreativnog sindikata.
Dva su u Natjecanju studentskog filma – “Kula” Sunčane Brkulj i “45”” Lucije Oroz, oba u produkciji Akademije likovnih umjetnosti) te dva u Natjecanju VR animacije – “Dislokacije” Milivoja i Veljka Popovića, u koprodukciji njihova Prime Render Studija i francuskog Bagan Filmsa, i “Aqualia” Vladislava Kneževića u produkciji Zagreb filma).
Koautorica estonskog filma “Roda” hrvatska je animatorica Lucija Mrzljak, dok u Natjecanju filmova za djecu sudjeluje film Ivane Guljašević Kuman Crni vuk, bijeli vuk (Igubuka).
Natjecanje hrvatskog filma donosi 23 nova filma domaće animacije, koja je obilježena glazbom, ženskim pismom i osobnim razvojem niza autorica, najavljeno je s Animafesta.
U tematskom programu posvećenom ljubavi te u retrospektivnim programima prikazat će se radovi doajena Zagrebačke škole, diplomanata ALU-a koji tvore kremu mlađe i srednje generacije domaćeg animiranog filma te nadolazećih zvijezda poteklih u okviru VAFI & RAFI festivala
S Animafesta kažu kako produkcijom nove hrvatske animacije ove godine dominira Akademija likovne umjetnosti s pet radova, za njom slijedi Kreativni sindikat s tri, ali posebno veseli razmjerno velik broj nezavisnih produkcija s pojedinačnim doprinosima
“Vidiš li ih ti?” Brune Razuma opisuje se kao minuciozno izrađeni lutka-film, nadrealistički psihološki triler-horor bogate simbolike koji se poigrava s metafizikom, pripovjednom strukturom i vremenom. Film prati pomaknute vizije mladića oboljelog od shizofrenije, a izgrađenog od silikona, aluminijske žice i kudelje i pomalo podsjeća na slavnu braću Quay i Davida Lyncha.
Hibridni punk film apokalipse “The Raft” čiji veći crtani dio podsjeća na franko-belgijsku školu stripa nova je Meštrovićeva suradnja s Cinkušima.
Nova suradnja estonsko-hrvatskog para Tšinakov-Mrzljak nakon izvrsno primljenog “Prikaza izvrsnosti u 4 čina” ponovno nosi obilježja utjecaja humane groteske Pärnovih, s temama apsurda, otuđenja i pohote.
Film Sunčane Brkulj “Kula” izdvaja se prepoznatljivim autoričinim horror vacui, dominantno srednjovjekovnim, ali eklektičnim senzibilitetom, napominje se u najavi, dok se Lucija Oroz predstavljai diplomskim filmom “45””, opisanom kao djelo iznimne, transformirajuće fokalizacije koja potencira uživljavanje.
Natjecanje hrvatskog filma ove godine donosi brojne spotove autorstvu podjednako afirmiranih i mladih umjetnica, za bendove Polaridi, Pips Chips and Videoclipsa, Sparks, She Loves Pablo, Kries.
Niz autorica i u narativnom animiranom filmu
Đakovačka umjetnica Petra Balekić radi kreativni iskorak filmom o putovanju u prošlost i sjećanjima na seksualno zlostavljanje u obitelji “Među nama”, Stella Hartman koristi svoju već prepoznatljivu, također pastelnu estetiku te sklonost gegu u “Mačjim poslima”, dok filmom “Stvarni dečko” Irena Jukić Pranjić nastavlja svoj interes za emocionalne, socioekonomske, seksualne i medijske aspekte muško-ženskih odnosa.
Majstorica nadrealističke stop animacije Dea Jagić je u “Sjenama” ostvarila alegorijsku priču o razračunavanju s osobnim demonima, a Karla Skok vraća se s djelom “Zdravo Marijo” koje počinje kao humoreska o ukazanju Gospe, a Ana Horvat u “Izletu” prikazuje meandriranje jednog odnosa tijekom posjeta prirodi.
Organizatori smatraju da bi se diplomski film Paole Grbić “Duh iz lokve” mogao svidjeti ljubiteljima klasika Zagrebačke škole, baš kao i mali metafilm “San”, kojim na Animafestu debitira sin istaknutog animatora Darka Bakliže Darian.
Ekološki podtekst prisutan je u filmu “Maskirani osvetnik” mlade pulske autorice Lune Strmotić, film klasične ljepote crteža “Nigdar ni bilo” Mateje Štefinščak bavi se problematikom propadanja ruralnih sredina, ostvaren hibridnom tehnikom klasične animacije i digitalne obrade, “Arbor Inversus” Nikoline Žabčić govori o kozmičkom divu-metamorfu koji spašava kuće i ljude, dok njemački film “Jeijay” (Petra Stipetić i Maren Wiese) govori o polaganom propadanju emocionalnog odnosa.
Jedan od najistaknutijih autora hrvatske filmske znanstvene fantastike Vladislav Knežević predstavlja rad “Aqualia” u konkurenciji VR animacije, gdje će se prikazati i “Dislokacije” za koje su braća Popović već primila nagradu važnog festivala u Ottawi, Epicov MegaGrant te poziv za predstavljanje u Annecyju.
Film gledatelje vode na grčku plažu, u meksičku pustinju i balkansku šumu, proučavajući unutarnje procese straha i fragmentacije sjećanja uslijed izbjegličkih iskustava.
“Oba rada ukazuju na činjenicu kako se hrvatski VR projekti svojom tehničkom dotjeranošću, stupnjem imerzije i kreativnošću mogu mjeriti s najboljim (i najskupljim) svjetskim radovima ove vrste”, ističe se u najavi.
Tematski program na temu ljubavi
Film doajena Joška Marušića “U susjedstvu grada”, nagrađivani “Dva na dva” Jelene Oroz i “Udahnut život” Ivane Bošnjak i Thomasa Johnsona prikazat će se u tematskom programu Animafesta 2021 posvećenom ljubavi.
Tradicionalni izbor Borivoja Dovnikovića – Borde donosi bisere Zagrebačke škole iz 1973. godine, s epizodama serije “Maxi Cat” Zlatka Grgića, Kolarovom “Utopijom, Ranitovićevom “Kameleonu”, Grgićevoj “Gljivi” te “Putniku drugog razreda” samoga Dovnikovića.
Kao posebno zanimljiva najavljuje se serija kratkih namjenskih filmova “Man the Polluter”, koprodukcija National Film Board of Canada i Zagreb filma u kojoj se autori iz ideološki udaljenih sredina okupljaju oko zajedničke ekološke poruke.
“U ovoj manje poznatoj seriji može se uživati kao u nanovo pronađenom blagu s omiljenim karakteristikama Škole poput humora temeljenog na gegu i crteža blage, oble karikature, a šarm prošlosti pridaje joj i naracija dr. Freda H. Knelmana”, dodaje se.
Retrospektiva Best of ALU na Animafestovom će Open-airu 4. lipnja u dvorištu Akademije likovnih umjetnosti predstaviti najbolje diplomske radove te visoke škole koja od 1998. službeno, u okviru posebnog odsjeka, a neslužbeno i mnogo dulje brine o podizanju novih generacija hrvatskih animatora.
Retrospektiva obuhvaća razdoblje od 2008. do 2020. i prikazuje radove autora poput Dješke, Lovrića, Müller, Masneca, Stipaničeva, čija će se “Arka” moći vidjeti i 5. lipnja u dvorištu ALU-a na Open-airu posvećenom nagrađenim filmovima prošlogodišnjeg Animafesta.
U Obiteljskom programu 4 “Najbolje od VAFI/RAFI-ja” prikazuju se “Košćecovi kukčeki”, “Smokvin sok” i “Spavač” grupa autora.
Animafest će se ove godine održati od 7. do 12. lipnja.
(Hina)
foto: screenshot
Tagovi: animacija, animafest, filmovi, hrvatska animacija, natjecanje, zagreb,