Iako je prošlo više od 25 godina od početka rada ove grupe, njihova popularnost ne popušta. U Zagreb dolaze u sklopu promocije njihovog posljednjeg, dvanaestog studijskog albuma koji je pod nazivom "Bosa Mara" objavljen prošle godine
Zagrebačka premijera predstave predstavila je zagrebačkoj publici duh prokletstva dionizijske ekstaze u suvremenom viđenju najljepše tragedije starogrčkog dramatičara Euripida, u izvedbi koja dramu ljudske slabosti suočenu s apolonskim načelima dominacije racionalnog nad emotivnim prikazuje kroz prizmu ženskog iskustva.
U adaptaciji najvažnijeg hrvatskog ambijentalnog ljetnog teatra, gdje su “Bakhe” imale premijeru koncem srpnja 2018. u Tvrđavi Minor na Malom Brijunu, Euripidova tragedija koja tematizira borbu dviju suprotstavljenih strana ljudske prirode – racionalne i civilizirane s jedne, i instinktivne s druge strane – uznemirujuće je atmosferičan komad temeljen na moćnoj interakciji glumačke suigre.
Dvanaest protagonistkinja tijekom gotovo dvosatne predstave suvereno iznosi čitav dijapazon dubokih emocija izazvanih u prvome redu pobunom protiv patrijarhalnih dogmi kapitalističkoga svijeta i njegovih muško-ženskih stereotipa. Tome je pridodana snažna dimenzija psihološkog obračuna s vlastitim unutarnjim demonima koji se hrane na nesigurnosti i slabosti ženskog bića suočenog s nemilosrdnom nedohvatljivošću istinske slobode.
Dramski svijet Euripidovih “Bakhi”, premijerno odigranih tek nakon autorove smrti 405. godine prije nove ere, nastanjuju likovi od krvi i mesa koji su suočeni s mitološkim i božanskim, čija se uloga na neki način propituje. Antički sukob apolonsko-dionizijskog, odnosno razumnog i formalnog s osjetilnim zanosom i ekstatičnom neumjerenošću, u viđenju redateljice Udovički i dramaturginje Željke Udovičić Pleština, postaje pitanje ženske borbe protiv mračnih emocija i društvenih zadanosti.
Njihove su bakantice žene koje u jednome trenutku pokušavaju razumno razlučiti vlastite strahove, da bi se već u sljedećem trenutku mahnito valjale po podu u dionizijskoj strasti, zamrljane krvlju vlastitih sinova.
U grčkoj mitologiji Dioniz je bog vina i ekstaze, sin boga Zeusa i smrtne Semele, kćeri tebanskog kralja Kadma. On kod Euripida predstavlja instinktivnu stranu ljudske prirode, onu senzualnu i animalnu, dok Pentej, Dionizov bratić, utjelovljuje suprotno načelo razuma, reda, logike i strukture.
U mitu na kojemu Euripid zasniva svoju slavnu tragediju “Bakhe”, Dioniz, kojeg su odgojile nimfe daleko od pogleda Zeusove ljubomorne žene Here, dolazi u svoj rodni grad Tebu da bi uveo svoje obrede i postao priznat kao bog. Kako bi demonstrirao svoju moć, opčini sve žene da napuste svoje svakodnevne obaveze i odu živjeti u goru, prepuštajući se vinu, ekstatičnom plesu, pjesmi, agresivnim i seksualnim nagonima, radosno oslobađajući sve što je u njima bilo potisnuto.
Dionizu se suprotstavi Pentej, vladar Tebe, koji međutim ipak potpada pod njegove čari i dopušta biti nagovoren da se i sam preodjene u ženu i pođe u goru. Tamo ga Dioniz razotkriva te ga žene u mahnitosti razderu. Njegova vlastita majka Agava nabija na kolac sinovu glavu misleći da je lavlja. Kad se otrijezni, prepozna svojeg sina i shvati da ju je stigla božja kazna.
Tu priču antičke drame Udovički miješa sa suvremenim kontekstom sukoba iskustva onkraj poznatog i ustaljenih normi, poznatih granica građanskog prostora, ličnosti i percepcije. Napuštanje inhibicija pretvara se u kritiku držanja utabanih puteva i uvriježenih pretpostavki svakodnevnog morala. Kao i kod Euripida, pobuna protiv restrikcija društvenih zadanosti i kod Udovički završava surovom božanskom opomenom na kraju: raspuštanje psiholoških i kulturoloških granica ne može proći bez kazne. Je li ta kazna ipak prevelika – pitat će se na kraju sudionici te svevremenske tragedije.
Redateljica je klasični predložak umotala u prepoznatljivu scenu modernoga društva: predstavu otvara scena grupne psihoterapije u kojoj se protagonistkinje međusobno postupno upoznaju, paralelno se polako razotkrivajući i publici. Njihovo žensko načelo ih zbližava – što više pričaju, to su opuštenije i raskalašenije, psuju, viču, skidaju se. Strepnje i neprilagođenosti o kojima govore su različite – često prozaične i svakodnevne, ali je njihov nemoćni gnjev snažan i autentičan.
Deklarirajući svoje prosvjede svijetu, uz česta zapadanja u kakofonije, postupno napuštaju sadašnju realnost, da bi odjednom uskočile u scenu karnevalskog iskoračenja iz dotadašnje ‘normalnosti’: simuliraju neku vrstu grupnog kozmetičkog tretmana koji se pretvara u ludičko preklapanje i preplitanje muškog i ženskog u njima – ta androgidnost obilježava početak moderne dekonstrukcije Euripidova izvornika u drugome dijelu predstave.
Bakhe igraju Lucija Barišić, Hrvojka Begović, Anđela Ramljak, Milica Manojlović, Dora Polić Vitez, Barbara Prpić i Urša Raukar; Katarina Bistrović Darvaš je Dioniz, Ivana Krizmanić Pentej, Dubravka Miletić je Kadmo, dok Lucija Šerbedžija i Senka Bulić nastupaju kao Tiresija i Agava.
Na kraju, kada zanos oslobođenja od briga i strahova popusti pod navalom realnosti, kao u nekom filmskom završetku, povijesna spirala se naglo skraćuje i bakantice se u trenu iz krvlju oblivenih antičkih nevjesta pretvaraju ponovo u svoje moderne pandane, žene okupljene na psihoterapijskoj seansi, kojima je iskustvo primordijalnoga sna ugasilo feministički žar, ostavivši ih iscrpljene i ispuhane, ponovo na početku potrage za mirom sa sobom i s drugima.
FOTO: Pixabay
Iako je prošlo više od 25 godina od početka rada ove grupe, njihova popularnost ne popušta. U Zagreb dolaze u sklopu promocije njihovog posljednjeg, dvanaestog studijskog albuma koji je pod nazivom "Bosa Mara" objavljen prošle godine
Ovaj koncert bit će pravi glazbeni hommage Zagrebu, gradu koji je inspirirao mnoge umjetnike kroz povijest, a koji je svojim šarmom i kulturnim bogatstvom oplemenio brojne putnike namjernike i goste